Dane techniczne pojazdu oraz rys historyczny modelu 124

Zablokowany
Awatar użytkownika
desmo
Site Admin
Posty: 969
Rejestracja: 31 maja 2018, 21:03
Model auta: Leon II [1P]
Pojemność silnika: 2.0
Rodzaj paliwa: Diesel
Moc [KM] / Nm: 192 / 410
Oznaczenie silnika: BMN
Województwo: Wielkopolskie
Lokalizacja: Poznań

Dane techniczne pojazdu oraz rys historyczny modelu 124

Post autor: desmo » 31 lipca 2018, 09:20

Fiat 124, jako udana konstrukcja, wytwarzany był również pod innymi markami. Licencję na model 124 (wersje sedan i kombi) kupił Związek Radziecki w 1966 roku. Produkowano go tam jako WAZ 2101/Łada 1200 Żiguli (sedan) w latach 1970-1988. Kombi o nazwie WAZ 2102/Łada 2102 powstawało w latach 1971-1986. W latach 1968-1976 model 124 i 124 Sport Coupe produkowano także w hiszpańskich zakładach SEAT jako SEAT 124 i SEAT 124 Coupe.

FIAT 124 – samochód osobowy klasy średniej-niższej, produkowany przez firmę FIAT w latach 1966-1974 (sedan i kombi), 1967-1976 (coupé), 1967-1985 (spider). Zastąpił Fiata 1300/1500. Miał wspólną płytę podłogową z modelem 125, który był jego bardziej luksusową wersją.
Wyposażany był w czterocylindrowe silniki o pojemności 1197 cm³ o mocy 60 KM i 1438 cm³ o mocach 70 (wersja Special) i 80 KM (Special T). Modernizacje wersji coupé przeprowadzono w latach 1970 i 1973, spider zaś w latach: 1970, 1973 i 1983. W plebiscycie na Europejski Samochód Roku 1967 samochód zajął 1. pozycję.
Fiat 124 został zastąpiony modelem 131.

Obrazek

Fiat 124 Sport Spider (Fiat Spider 2000, Pininfarina Spider Europa/Azurra/Volumex)

FIAT 124 Sport Spider - samochód typu roadster oparty na skróconej ramie oraz wielu podzespołach mechanicznych modelu 124. Zaprezentowany w 1966 roku na targach motoryzacyjnych w Genewie. Nadwozie auta zaprojektowała i wytwarzała Pininfarina. Odkryte nadwozie opracowane zostało bezpośrednio przez Sergio Pininfarinę, który wykorzystał już gotowe projekty Chevroleta Corvette „Rondine” oraz Ferrari 275 GTS.
Kilkanaście lat później w 1980r. na 50-lecie Pininfariny podkreślono ten fakt produkując pod marką Pininfarina 2000 Spider limitowany model Tributo Ferrari, który bezpośrednio nawiązywał do większego Ferrari 275 GTS. W roku 1972 na świat przyszła sportowa wersja Spidera, potrzebna do homologacji wersji rajdowej, która odniosła zresztą kilka spektakularnych sukcesów. Egzemplarze sprzedawane w salonach oznaczono symbolem 124 CSA (C-Spider-Abarth). Auto miało 128 KM.
W ciągu trzech lat Fiat wyprodukował niespełna 1000 sztuk CSA przygotowanych do sprzedaży w salonach na potrzeby kierowców cywilnych. Jest to obok Tributo Ferrari najbardziej poszukiwana wersja przez kolekcjonerów.

124 Spider napędzany był przez silniki DOHC (Double OverHead Camshaft - dwa wałki rozrządu w głowicy), konstrukcji byłego inżyniera Ferrari, Aurelio Lamprediego. Pojemności tych jednostek kształtowały się następująco:

1438 cm³ (1966-1970) typ AS i BS
1608 cm³ (1970-1974) typ BS1 i CS
1756 cm³ (1972-1975) typ CSA (Abarth Rally)
1756 cm³ (1975-1978) typ CS1
1995 cm³ (1979-1982) typ CS2 i CS0
1995 cm³ (1982-1985) typ DSO, DS1 i DS VX

Modele produkowane w okresie 1979-1982 nosiły nazwę Fiat Spider 2000. W latach 1983-1985 auto produkowane było przez Pinifirinę i pod logo Pinifiriny. Były o modele DS0 i DS1 w Europie zwane "Spider Europa" a w USA "Azurra". W latach 1983-1985 wyprodukowano 500 sztuk modelu z mechaniczną turbosprężarką. Był to typ DX VX Volumex. Wszystkie Volumexy wyeksportowano do USA.

Jednostki napędowe konstrukcji Lamprediego uchodziły w owych czasach za innowacyjne, bowiem po raz pierwszy w masowej produkcji użyty w nich był gumowy pasek rozrządu (zamiast łańcucha). Dało to znaczne obniżenie kosztu produkcji i znacznie potaniało serwisowanie.
Między innymi dzięki temu model 124 spider był najtańszym sportowym roadsterem (poza Triumphem Spitfire i MG Midget), oferował jednak znacznie więcej miejsca w środku niż jego konkurenci. Silnik DOHC uważany jest za najlepszą jednostkę napędowa w historii Fiata. Był on produkowany przez 35 lat i montowany w kilkudziesięciu wersjach do kilkunastu modeli Fiata i Lancii w tym w słynnych rajdówkach Fiat Abarth 131 Rally , Lancia Delta HF Integrale czy Lancia 037.
Produkcję modelu 124 spider zakończono w roku 1985 (od 1983r. wyłącznie pod marką Pininfariny) liczbą 198 020 egzemplarzy, z których 170 720 wyeksportowano do USA. Np. z produkcji typów CS1'75-'79, CS2'79 oraz CS0'80-'82 przypadającej na okres od lipca 1975 do sierpnia 1982 w Europie zostały jedynie dwa egzemplarze tego auta(CS0 2000 fi '81). Reszta poszła na rynek amerykański. Stad większość użytkowanych w Europie Spiderów 124 to wersje amerykańskie sprowadzone przez entuzjastów tego modelu z USA.


Fiat 124 Sport Coupe - samochód typu coupé konstrukcyjnie bazujący na modelu 124 (podwozie, podzespoły mechaniczne, silniki). Nadwozie zaprojektował, wówczas pracujący dla Fiata, Mario Boano. Samochód zaprezentowano w 1967, produkowany był do 1975, przy czym w trakcie produkcji następowały znaczące zmiany. Stąd podział na następujące serie:

AC - 1967-1969 (silnik 1438 cm³)
BC - 1970-1971 (silnik 1438 cm³, poważne zmiany nadwozia względem AC)
BC1 - 1971-1972 (silnik 1608 cm³)
CC - 1973 (silniki 1608 i 1592 cm³)
CC1 - 1974-1975 (silnik 1756 cm³)

W sumie wyprodukowano około 280 000 Fiatów 124 Coupe. W swoich czasach samochód ten uchodził za zaawansowany technicznie, wykorzystywał bowiem m.in. hamulce tarczowe na czterech kołach, silniki DOHC, gumowy pasek rozrządu, 5-biegową skrzynię biegów.

Obrazek

Produkcja licencyjna:
Łada 2101 na bazie Fiata 124
SEAT 124

Zablokowany

Wróć do „Tematy techniczne 124”